عکس - فیلم - بازی - اخبار - موبایل - مدل

بروزترین وبلاگ فارسی زبان

عکس - فیلم - بازی - اخبار - موبایل - مدل

بروزترین وبلاگ فارسی زبان

مدیر پی سی دانلود درباره وقایع اخیر این سایت می گوید

بروز مشکل و اختلال در نحوه فعالیت سایت پی سی دانلود مسئله ای بود که هفته گذشته از طریق مدیریت سایت پی سی دانلود مطرح شد. برای روشن شدن بیشتر این مسئله طی تماسی با آقای سیاپوری ، مدیر سایت پی سی دانلود وضعیت حال حاضر پی سی دانلود را جویا شدم. همچنین از طرف وبلاگینا مصاحبه ای در رابطه با وقایع اخیر با ایشان داشتم که جهت روشن شدن این مسئله برای علاقه مندان در ادامه این نوشتار آمده است.


Hosted by ImageHost.org

آقای سیاپوری ، پی سی دانلود در چه تاریخی شروع به کار کرد؟ طرح سایت چطوری کار شد و با چه امکاناتی شروع کردید؟

دامنه ی پی سی دانلود را در تاریخ 83/9/29 ثبت کردم پس از تقریباً 5 ماه که هیچ فعالیتی روی آن انجام نشد، در ماه ششم، کار نصب سیستم مدیریت محتوای مووبل تایپ و طراحی قالب آن را شروع کردم، بالاخره در تاریخ 84/4/10 پی سی دانلود فعالیت خودش را رسماً آغاز کرد. در ابتدا پی سی دانلود با 200 مگابایت فضا و 15 گیگا بایت ترافیک ماهیانه آغاز به کار نمود. اما در همان ماه اول با کمبود ترافیک ماهیانه مواجه شد و من آن را به 60 گیگا بایت در ماه ارتقا دادم. بعد از چند ماه ایمیلی از طرف هاست ایران آمد که پی سی دانلود به دلیل بازدید بسیار بالا، فشار زیادی را به سرور وارد کرده است و آنجا بود که پیشنهاد اسپانسری هاست ایران مطرح شد.

چی شد که پی سی دانلود با هاست ایران شروع به کار کرد ، آیا یک رابطه دوستانه باعث انتخاب هاست ایران شد و یا چیز دیگر؟ آیا در این سال ها دو طرف نسبت به هم اعتماد پیدا کرده بودند یا اینکه این یک رابطه صرفاً سرویس دهنده و گیرنده بود؟

با توجه به اینکه 5 سال پیش نسبت به الان شرکت های کمتری در زمینه خدمات هاستینگ فعالیت داشتند، قبل از خرید هاست با چند تا از دوستان مشورت کردم و نهایتاً، هاست ایران را انتخاب کردم. یک سال بعد مدیریت هاست ایران عوض شد و فرشاد اسماعیلیان آن را از مدیر قبلی خریداری نمود، بعد از شروع اسپانسری هاست ایران، رابطه ی من با هاست ایران نزدیک تر شد و کم کم به رابطه ی دوستی بین من و چند تن از اعضای مجموعه هاست ایران تبدیل شد.

قرار داد شما با هاست ایران در ابتدا چگونه بود ، آیا در این سالها مفاد قرداد شما تغییر کرد؟

در ابتدای راه اندازی سایت قرارداد همانند قرارداد فیمابین یک شرکت هاستینگ با مشتریان عادی خود بود. پس از آن در دوره اول اسپانسری قرار بر این بود تا در ازای، قرار گرفتن تبلیغ هاست ایران در پی سی دانلود، هاست ایران منابع مصرفی سایت را تامین نماید.در دوره بعدی نیز قرار بر این شد تا مخارج سایت از طریق تبلیغات تامین شود و هاست ایران با قرار دادن تبلیغ بر روی پی سی دانلود علاوه بر تامین هزینه های سایت مازاد آن را به حساب من واریز کند، اما در نهایت هیچ مبلغی واریز نشد و خدمات اسپانسری هاست ایران نیز ضعیف شد.

اگر بخواهیم علت این کار هاست ایران را پیدا کنیم، طبعاً دلایلی که به ذهنمان می آید، ناشی از ذهنیت یا خواست هاست ایران است. آیا خودتان تا حالا فکر کردید که اگر این کار را نمیکردم یا آن کار را میکردم، این اتفاق نمی افتاد؟ آیا هیچ شده که یکی از دلایل را هرچند کوچک، ناشی از خودتان بدانید؟

اصولاً در فعالیت هایی که به صورت گروهی انجام می شود، زمانی گروه در معرض از هم پاشیدن قرار می گیرد که یک و یا چند نفر از اعضای گروه بیشتر از حق خودشان بخواهند برداشت نمایند، به دلیل اینکه من بیش از حد با رفتار های زیاده طلبی هاست ایران مدارا کردم، کم کم هاست ایران از جایگاه اسپانسری پی سی دانلود به جایی دیگر رسید و این باعث بروز اختلاف شد.

اولین بار کی متوجه شدید که دامنه پی سی دانلود از کنترل شما خارج شده؟ رفتار شرکت هاست ایران قبل و بعد از این ماجرا چطور بود؟ برخورد شما چطور بود؟

سال پیش فرشاد اسماعیلیان (مدیر هاست ایران) به مدت شش ماه غیب شد و علی رغم مشکلات بسیاری که هر روز بر روی سرور سایت پی سی دانلود پیش می آمد هیچ پاسخ روشنی از هاست ایران دریافت نکردم، در این زمان من درخواست انتقال دامنه هایم را به هاست ایران دادم (به دلیل lock بود دامنه ها امکان انتقال میسر نبود) شخص جایگزین فرشاد اسماعیلیان نیز اعلام نمود جهت انتقال دامنه ها باید فرشاد اسماعیلیان حضور داشته باشد، پس از بازگشت، اسماعیلیان این طور اظهار نمود که زمانی که هاست ایران را از مدیر قبلی خریداری نموده است، مجموعه هاست ایران را به همراه تمامی دامنه هایی که توسط هاست ایران ثبت شده خریداری کرده است و چون دامنه ی پی سی دانلود نیز در آن زمان ثبت شده، این طور نتیجه گیری کرد که "من دامنه ی پی سی دانلود را از مدیر قبلی هاست ایران خریدم"!! این گفته غیر منطقی وی باعث بروز مشاجره لفظی بین من و وی شد در همین زمان مهیار کریمی (مدیر تبلیغات پی سی دانلود و مدیر بازرگانی هاست ایران) اعلام نمود که به خاطر طلب شخصی، دامنه ی پی سی دانلود را از فرشاد اسماعیلیان دریافت کرده است. بحث با هاست ایران بی نتیجه ماند. چند روز بعد هاست ایران با سو استفاده از ضعف سیستم مدیریتی شرکت ONLINENIC (نماینده ICANN که دامنه های پی سی دانلود از طریق آن به ثبت رسیده)، که این اجازه را به دارنده PANEL می دهد تا اطلاعات کلیه دامنه های ثبت شده در آن PANEL را بدون اطلاع مالک آن دامنه تغییر دهد، رمز عبور پانل دامنه ی پی سی دانلود را عوض نمود و Whois را به نام مهیار کریمی تغییر داد، سپس وی طی ایمیلی به اینجانب اعلام نمود، "از این به بعد شما کارمند من هستید و دامنه ی پی سی دانلود متعلق به من است و در صورتی که مایل به همکاری با من هستید من مشکلی نمی بینم و در غیر این صورت مجبور به خداحافظی با شما هستیم"! فرشاد اسماعیلیان نیز اعلام کرد من دیگر مسئولیتی ندارم و شما با مهیار کریمی طرف حساب هستید. درادامه من این مشکل را طی ایمیلی به صورت محرمانه با پشتیبانی شرکت ONLINENIC مطرح کردم، پشتیبانی ONLINENIC بدون هماهنگی با من، این مشکل را با Reseller خود (هاست ایران) در میان گذاشت. با اطلاع یافتن هاست ایران از ایمیل من به ONLINENIC برای جلوگیری از اثبات ادعای من، دسترسی مرا به سیستم مدیریت محتوای سایت و ایمیل ها بست و به ONLINENIC اعلام نمود، من قبلاً کارمند هاست ایران بوده ام و به تازگی اخراج شده ام، به دلیل پشتیبانی ضعیف شرکت آنلاین نیک - ONLINENIC، ارسال مدارک و شواهد توسط من جهت اثبات ادعای مالکیت دامنه به نتیجه نرسید و ONLINENIC از من خواستار پیگیری این قضیه از طریق مراجع قانونی محلی شد. در حال حاضر نیز پیگیری قضایی در حال اقدام می باشد.

و شما هم شکایت کردید ، تا به حال سراغتان به دادگاه و اینجور جاها کشیده بود؟ نظرتان درباره کارشناسان رسیدگی به این مسائل چیست؟

خیر، تا این لحظه در دادگاه حضور نداشته ام البته در قضیه پی سی دانلود به عنوان شاکی تا این لحظه در شورای انتظامی نظام صنفی تهران حضور داشتم، که نکته جالب آن علی رغم تصور عموم، حضور کارشناسان مسلط و آگاه به جزئی ترین مسائل ثبت دامنه و موارد مشابه بود، که امیدواری بسیاری را در مورد بازپس گیری دامین در من ایجاد نمود. معمولاً وقوع بسیاری از جرم ها از سوی مجرمین با این تفکر که هنوز قوانین درستی در آن زمینه وجود ندارد صورت می گیرد و مجرمین معمولاً در زمینه هایی که خلا قانونی وجود دارد، مرتکب جرم می شوند. اما خوشبختانه در کشور ما علی رغم برخی صحبت ها، مراجع و دادگاه های ویژه و قوانین خاص قضایی جهت مواردی چون سرقت دامین شکل گرفته است.

به بروز چنین مسائلی فک می کردید؟ تا چه حد به طرف خودتان اطمینان داشتید؟

پیش بینی این اتفاق دور از ذهن بود، چون همان گونه که سایت من در حال پیشرفت بود شرکت آن ها هم روز به روز بزرگتر و معروفتر می شد که هم به واسطه سایت من بود و هم به ثمره تلاش خودشان، ولی متاسفانه شرکت هاست ایران نسنجیده عمل نمود.

بعضی افراد در جوامع آنلاین در رابطه با اقدام شرکت هاست ایران با دامنه پی سی دانلود ، این مسئله را مطرح میکنن که خود سایت پی سی دانلود نرم افزار های کرک شده برای دانلود می گذاشته و رعایت کپی رایت رو نمی کرده و این مسئله (اقدام شرکت هاست ایران)، مسئله زیاد بزرگ و مهمی نیست ، نظر شما در مورد این نوع صحبت ها چیست؟

در جواب باید این گونه بیان نمود که پی سی دانلود همانطور که در توضیحش آمده پایگاهی برای دانلود نرم افزارهای جدید به همراه کرک و سریال است، فعالیت این سایت ممکن است مانند هزاران سایت با موضوعات مختلفی که در اینترنت وجود دارد از نظر عده ایی مفید و از نظر برخی افراد نا مناسب باشد. ولی پی سی دانلود سعی کرده است مطابق عرف سایت های دانلود فارسی عمل کند و در بین آنها نیز نسبتاً موفق ظاهر شود. اما در مقابل هاست ایران یک شرکت ارائه خدمات ثبت دامنه و میزبانی وب است و حال عملی که در جهت تصاحب نام دامنه ها و اطلاعات پی سی دانلود انجام داده عملی خارج از عرف این گونه شرکت ها است، گرچه در چند سال اخیر هر از چند گاهی شاهد اتفاقات مشابه در بین شرکت های ایرانی بوده ایم ولی در تعریف شرکت های هاستینگ نیامده است اگر سایتی تحت خدمات شرکتی موفق شد، مدیر آن شرکت می تواند آن سایت را تصاحب کند. انتشار این خبر می تواند زنگ خطری برای دیگر مدیران سایت ها باشد تا با آگاهی بیشتر، نسبت به انتخاب شرکتی مطمئن جهت ثبت دامنه و میزبانی سایت خود اقدام کنند. امروز اگر این اتفاق برای سایت پی سی دانلود افتاده فردا ممکن است برای یک سایت به مراتب مفید تر بیافتد.

مثل اینکه این کار شرکت هاست ایران مربوط به مدتی قبل هست ، چرا این مدت صحبتی در این مورد نکردید و چی شد که الان این مسئله از سوی شما مطرح شده؟

این قضیه مربوط به تقریبا سه ماه پیش می باشد که در این مدت بغیر از برخی از دوستان نزدیک و مدیران پی سی دانلود که البته آنها نیز طبق توصیه اکید بنده از عنوان آن خودد اری نمودند، فرد دیگری از این قضیه اطلاع نداشت تا اینکه روز به روز مشکلاتی بوجود آمد تا جایی که برای برطرف شدن برخی سوء تفاهمات و سوء استفاده های پیش آمده علی رغم میل باطنی بنده که قصد داشتم پس از اعلام نتیجه نهایی کلیه مسائل و مشکلات را مطرح نمایم مجبور به انتشار اطلاعیه ای در مورد حوادث اخیر شدم که البته همراه این اطلاعیه تصاویر حکم صادره از شورای انتظامی تهران را نیز ضمیمه نمودم. برخی از مشکلات پیش آمده به شرح زیر می باشد:
- نارضایتی کاربران پی سی دانلود
- به هم ریختگی سایت و ارسال مطالب ناقص در آن
- بی جواب ماندن ایمیل های ارسالی از جانب کاربران و مشتریان سایت، به ایمیل های تحت دامنه پی سی دانلود
- جوابیه ی کذب هاست ایران در جهت تخریب بنده
- سو استفاده از محبوبیت فروشگاه و فروش محصولات یک فروشگاه دیگر به نام پی سی دانلود
- قرار دادن شماره حساب شخص دیگری در سایت و گمراه شدن مشتریان
و همچنین جهت گیری های سیاسی و انتشار لینک های تفرقه انگیز با نیّت های خاص در بخش لینک های روزانه (لینکدونی) من را بر آن داشت تا جهت آگاه سازی کاربران و جلوگیری از به خطر افتادن وجهه سایت، دست به انتشار اطلاعیه در مورد وضعیت کنونی پی سی دانلود بزنم.

چرا بعد از این تغییرات تا مدتی فقط بخش لینک های روزانه سایت بروز می شد؟

البته ماه اول لینکدونی پی سی دانلود هم به درستی آپدیت نمی شد و از آنجایی که آنها هیچ آشنایی به سیستم مدیریت محتوای سایت نداشته در ابتدا سعی در حذف کلیه قسمت هایی که وابستگی مستقیمی با بنده داشت مانند انجمن پی سی دانلود (پی سی فروم)، قسمت فروشگاه، تبلیغات فروشگاه و... داشته که این کار آنها بعضاً باعث بروز بهم ریختگی هایی در قالب پی سی دانلود شده و بعد از چند ماه به تازگی به فکر به روز رسانی سایت افتادند، که راحت ترین بخش جهت به روز رسانی قسمت لینکدونی می باشد، البته چند پست نصف و نیمه، معرفی نرم افزار هم در این مدت بر روی سایت قرار گرفته است.

در اطلاعیه خود ذکر کرده بودید که سایتی دیگر در این بین محصولات خودش رو از طریق فروشگاه پی سی دانلود به فروش می رساند ، آیا قبل از این مسئله شما به این سایت قراردادی داشتید؟ یا اینکه بعد از این ماجرا این اتفاق روی داده؟

خیر، بعد از این اتفاق، به دلیل آنکه هاست ایران توانایی به روز رسانی سایت را نداشته، ظاهراً با شرکتی به نام "فن آوری اطلاعات آبشار" (گروه ایتاکو) قرار دادی جهت همکاری در به روز رسانی سایت می بندد، پس از چندی عوامل این شرکت (محمد صادق علوی زاده و مجید علوی زاده) کار خود را با فروش محصولات سایت مجید آنلاین ادامه می دهد. من که اعتبار و وجهه فروشگاه پی سی دانلود را در معرض خطر دیدم طی چند ایمیل و یک مورد تماس تلفنی با مدیر مجید آنلاین (مجید علوی زاده) سعی نمودم ایشان را متقاعد کنم که فروش محصولات خودشان روی پی سی دانلود را لا اقل تا زمان روشن شدن تکلیف سایت به حالت تعلیق در آورند ولی ایشان حتی پس از مشاهده حکم شورای انتظامی آن را بی ارزش دانسته و به فروش محصولات خود روی پی سی دانلود همچنان ادامه دادند و من به ناچار برای آگاهی کاربران و مشتریان اقدام به انتشار اطلاعیه نمودم البته پیگیر این مورد نیز به صورت قانونی هستم.

نظر مدیر پی سی دانلود در مورد قانون کپی رایت چیست؟ اگر روزی قانون کپی رایت در ایران اجرا شود ، قاعدتا باید نوع فعالیت سایت شما و سایت های مشابه تغییر کند ، شما چه راهی را انتخاب می کنید؟

مسلماً من هم از قانون کپی رایت استقبال می کنم، کما اینکه هم اکنون در مورد نرم افزار های داخلی این مسئله نه تنها در سایت رعایت شده بلکه همانطور که قبلا گفته ام حتی از کلیه برنامه نویسان و نرم افزار های ایرانی نیز تا جایی که امکان داشته باشد از طریق پی سی دانلود حمایت می شود و اگر روزی قانون کپی رایت در مورد نرم افزار های خارجی نیز بر قرار شود قاعدتاً نوع فعالیت سایت، به فراخور زمان تغییر خواهد کرد.

وضعیت حال حاضر پروند قضایی این ماجرا؟

پس از صدور حکم مهلتی یک ماهه به شرکت هاست ایران داده شده تا اگر اعتراضی نسبت به آن دارند درخواست تجدید نظر بدهند پس از آن نیز مراحل طبق روال قانونی پیش خواهد رفت.

در حقوق یک مساله ای هست و آن هم اینکه حقوق عدالت سرش نمی شود. اگر مدرک داشتید که این عمل هاست ایران را ثابت کنید، چقدر امیدوار به برنده شدن در دادگاه هستید؟

مسلماً اگر مدرکی وجود نداشت هرگز اقدامی نیز صورت نمی گرفت و با استناد به مدارک و دلایل ارائه شده نسبت به بازپس گیری دامنه امیدوار می باشم.

طبق نظر اولیه مراجع قضایی در تایید این اقدام شرکت هاست ایران ، دیگر نمی شود فهمید که به چه میزبان وبی می توان اعتماد کرد. چه توصیه هایی می توانید به کسانی که می خواهند یک میزبان وب انتخاب کنند، بکنید؟

خدمات میزبانی وب را فقط از شرکت های معتبر دریافت کنند، حتی الامکان برای ثبت دامنه و میزبانی فضای وب از طریق دو شرکت مجزا اقدام کنند، تا در صورت بروز اختلاف با یک شرکت، تمام سایت را از دست ندهند، همچنین نسبت به پیشنهاد شرکت هایی که تحت عنوان اسپانسر حاضر به پشتیبانی از سایت می شوند هشیار تر باشند.

توصیه های شما به کاربران جهت حفاظت از دامنه هایشان و جلوگیری از اقدام های مشابه چیست؟

تا جایی که امکان دارد خودشان و به صورت مستقیم و از طریق نمایندگی های معتبر ICANN اقدام به ثبت دامنه نمایند در غیر این صورت از طریق شرکت های معتبر داخلی اقدام نمایند و قبل از ثبت مشخصات دقیق فردی خود را در اختیار شرکت قرار دهند و بخواهند هنگام ثبت دامنه مشخصات خودشان را در WHOIS دامنه ثبت نمایند، همچنین فاکتور خرید معتبر از شرکت ثبت کننده دریافت نمایند. آنچه مسلم است، اگر دامنه های سایت کاملاً در اختیار خودم بود و شرکت هاست ایران به آن دسترسی نداشت هرگز این اتفاق رخ نمی داد، البته من به پنل دامنه هایم دسترسی داشتم ولی به دلیل اینکه دامنه ها از طریق ONLINENIC ثبت شده بود. بزرگترین مشکل آن بود که ONLINENIC به RESELLER خود این اختیار را می دهد تا هر زمان بدون اجازه مالک دامنه مشخصات آن را تغییر دهد همچنین از انتقال آن جلوگیری کند.

در صورت موفقیت به باز پس گیری دامنه پی سی دانلود ، چه برنامه ای برای سرویس دهی سایت در آینده دارید؟

با بروز این اتفاق دیگر به کمتر شرکتی داخلی می توان اعتماد نمود، همچنین یک سایت، هر چقدر بزرگتر و معروف تر باشد، چشم های بیشتری دنبال آن است، در صورتی که گزینه ی مناسبی در داخل ایران پیدا نشود باید به طور مستقیم با شرکت های خارجی وارد عمل شد.

با تشکر از آقای سیاپوری بخاطر صحبت ها و شفاف سازی ایشون در مورد مسائل پبش آمده. ضمن آنکه باید به این نکته اشاره کنم که صحبت های منتشر شده نقطه نظر های وبلاگینا نیست و صرفا از جانب وبلاگینا منتشر شده است. دیگر طرفین این ماجرا نیز می توانند در صورت احترام به افکار عمومی نظراشان را در مورد این مسئله از طریق وبلاگینا منتشر سازند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد